Veckans Spel (v.5): Candy Crush Saga

Woho skrivdags igen!

Jaha. Ingen post i söndags. Andra gången på fem veckor som Spelpojken inte hunnit / tagit sig tid att hinna skriva om spelen som spelats. Ska sägas att det har inget med spelet ovan att göra.

Nej, orsaken till att det inte kom någon post i söndags var att jag var helt inne i Ni No Kuni. Level-5 / Ghibli rollspelet som verkar ta Europa med storm. Säljsstorm i alla fall.
Det hela blir väldigt tydligt när man kollar runt bland tomma webbshoppar och försäljningstoplistor. Kul såklart och det hör inte till vanligheterna att se ett JRPG slå FIFA och CoD på fingrarna. Men så kan det vara. Disneys satsning på att dubba Ghiblifilmerna och släppa dom på bio i Sverige och Europa tycks ha betalat sig.
För att nå den här typen av försäljningssiffror så krävs det att även "vanligt folk" (inget illa menat) plockat upp spelet. Inte bara dom inbitna japan-nördarna.

För många (vanliga folk) är det här säkert första upplevelsen med ett spel av den här typen och Spelpojken kan avslöja att dom blir väl omhändertagna.

Men nej. Det blir inte veckans spel. Trots att jag satte undan 72 timmar ifrån världen för att bara spela spela spela så är jag inte i närheten av att vara klar.

Hade tänkt att skippa dom flesta side-questen och köra main-storyn (fint med engelska här) först, men spelet tycks ha en magisk kraft som drar mig ifrån den mer logiska "Rädda världen" till det mer banala "Kan du baka den här kakan till min katt?" allt som oftast. Säga vad man vill men Oliver tycks ha svårt för det här med prioriteringar. Men det gör ingenting. Han är bara 13 år och har väl inte fått så mycket förstånd än.

Nej spelet som spelats färdigt den här veckan blir istället en facebook / iOS titel som gick varm på både telefonen och paddan.
Beroendeframkallande så håll er väl undan. Mer nedan.

Så lite kort kort om film. Först siffrorna:
26 dagar sedan nomineringarna, 19 dagar till Galan.
97 av 122 nomineringar sedda. 25 kvar
32 av 53 filmer sedda. 21 kvar varav 13 kortfilmer och resten, 8 fulllängdsfilmer.

Som synes har det inte blivit mycket film den här veckan.
2 närmare bestämt. Recensioner på Filmtipset.se

Men redan idag blir det bättring. Förhandsvisning av Hitchcock och innan veckan är slut är det tre biofilmer till som har inmundigats. För ett total av fyra Oscarsrullar.

Som övning inför kvällens film så plockade Spelpojken Psycho ifrån sin "List of Shame". Vilken rulle. Vilket foto för sin tid. Gillar Hitchcock men det här var något alldels extra.

Som en liten bonus så känner nu också Spelpojken till varifrån en av hans tekniska-konstnärsvänner fått inspiration till ett av sina självporträtt. Spot on my friend. Spot on.

Nog kallprat.

Veckans spel är...

Candy Crush Saga

Candy Crush Saga

Det här blir en kort recension. Mest för att det här är ett spel som Spelpojken faktiskt inte klarat. Men ett spel som jag definitivt slutat spela. Ni No närmar sig sitt slut och så även Layton så med lite tur så kan Spelpojken ta ifatt den här "fuskveckan" dom närmsta dagarna.

Så vad är det? CCS är ett match3 klon bland många. Läs Bejewled, TwinFruit, TripleTown... listan kan göras hur lång som helst.
Spelet började som ett Facebookspel men finns också som en iOS/Android appliktion om man vill spela när man är on the go. Ca 300 godiskrossande banor av stegrande svårighetsgrad möter spelaren, med diverse bonusföremål tillgänliga för inköp om man vill göra resan lite lättare.

Vad funkar?
Det går inte att ta miste på att det är roligt att spela spelet. Banorna är lagom långa och svårighetsgraden är till en början perfekt balanserad. Klara 70, Faila 30. Perfekt helt enkelt.
Att det går att spela det på flera olika plattformer är såklart även det uppskattat och möjligheten att se precis var ens vänner är lockar till nätter av nötande för att komma i fatt bara-en-person-till.
Känner också att jag vill nämna speldesignen. Även fall det egentligen inte bjuds på några nyheter här, så har King gjort ett bra jobb när det gäller att sammanställa dom roligaste och intressantaste mekanikerna som tillkommit i genren sista 10 åren och stoppat in dom i ett paket.

Så. Roligt och väldesignat helt enkelt.

Vad funkar inte?
Det är ett freemium spel, med dessa så kommer en baksida.
Freemium innebär helt enkelt att spelet är gratis, men att det finns möjligheten att betala lite extra för att få ut mer av upplevelsen.
Tyvärr betyder det i dom flesta fall att det blir företaget mot spelaren. Spelen är designade för att få spelaren att betala mer o mer o mer i alla tänkbara tillfällen och ganska snart så känner man sig lurad.
Den tidigare så perfekta svårighetsgradskurvan blir ganska snart överdrivet svår och även om man är bra på den här typen av spel så är man ganska snart utelämnad till att vänta på att turen genererar en bana som är möjlig att klara, eller öppna plånboken.
Spelpojken har i sig inget problem med den här typen av spel men föremålen man kan köpa är engångsföremål vilket betyder att även fall man klarar banan man sitter fast på, så dröjer det inte innan man sitter fast igen. 

Med placeringen på Facebook kommer också irritationmomentet att behöva störa sina vänner för att komma vidare.. var tionde bana eller så behöver man några vänner som hjälper en vidare. Känns inte relevant för spelet utan är bara att sätt att locka in fler spelare och något spelet skulle kunna klara sig utan.

Så. Att man måste förlita sig på turen eller pengar istället för sin egen spelskicklighet. Inget Spelpojken gillar. Då går han hellre på casino.

[TVÅ]

Posted
AuthorRico Melchert