Vecka tre går mot sitt slut och det är dags att sammanfatta. Kände att jag blev lite långdragen förra veckan så jag ska försöka korta ner (för dom 3 av er som faktiskt tittar in och läser).
Träningen rullar på och ytterligare något kilo fett har lämnat kroppen. Mage Knights är inläst och klart och nu väntar provspelning asap. Utöver detta så på brädspelsfronten är den sista av alla "Best of 2012" podcastar genomlyssnade och det slutade bara med att Spelpojken kompletterade med ett endaste litet spel. Lords of Waterdeep borde ramla in framåt tisdag och tryggt eskorterade av 300st 65*100mm plastickor. 7W kommer tacka mig.
Inte spelat några nya tv-spel utöver veckans spel så mer om det strax. Nästa vecka däremot. Då blir det åka av :)

Filmtittande börjar nu gå in i overdrive och i veckan sågs bl.a. 5 Broken Cameras, Beasts of the Southern Wild, Frankenweenie och Les Mis... och lika många till.
Just nu ser siffrorna ut så här:

10 Dagar sedan Nomineringarna, 35 Dagar till Galan

34 av 122 nomineringar sedda. 88 kvar

21 av 53 filmer sedda. 32 kvar varav 13 kortfilmer och resten, 19 fulllängdare.

Nog om veckan och dags för några ord om veckans spel, nämligen...

The Walking Dead Logo

The Walking Dead

Påbörjade det här spelet för några veckor sedan och var väldigt nära att sätta i mig alla fem delar i ett svep. Som tur är hade jag lyssnat på grabbarna ifrån Giant Bomb som hintade om att det här spelet skulle vara ganska emotionellt och risken att man blir avtrubbad om man ser den ena karaktären efter den andra gå hemska öden till mötes är övervägande.
Så. Minst ett par dagar mellan varje del var Spelpojkens metod och det är något jag kan  rekommendera. På så sätt känns varje beslut viktigt och det blir aldrig slentrian. Så.. Nu.. några veckor senare är alltså spelet slut och jag kan uttala mig och sammanfatta lite.

För er som missat spelet så är det alltså ett äventyrsspel i samma känsla som dom tidiga 80-tals spelen ifrån LucasArts. Spelet är satt i miljön ifrån serietidningen (och den nu också så populära tv-serien) The Walking Dead. Spelet använder sig dock av helt nya karaktärer och ingen förkunskap om världen är nödvändig för att kunna njuta av det här äventyret. Det är ihopsnickrat av Telltell Games och finns till alla tänkbara platformar.

Många snackisar på nätet om spelet börjar med "Grät du?". Förstår vad dom menar men jag tycker någonstans att det inte är så relevant när sorg är den känsla som kanske är minst framträdande under hela spelet.

Men vi börjar med vad som funkar.
Storyn är välskriven och intressant med väl utvecklade karaktärer. Skådespelarna som levererar rösterna jobbar på topp och inte vid något tillfälle känns det överspelat eller saknar trovärdighet. Fantastiskt.
Designstilen man har valt, som ligger någonstans mellan serietidningen och Telltales tidigare spel (som Puzzle Agent) passar bra och spelet ser fint ut oavsett plattform eller upplösning.
Att spelet kommer i fem episoder fungerar även det på ett underbart sätt. Ca 2-3 timmar per del gör att spelet passar allt ifrån hardcorespelaren till den stressade tvåbarnspappan. 
Till sist vill jag också lyfta upp hur väl spelets.. "flow" "spacing"... vet inte vad jag skriva på svenska... men hur det flyter. Växlar mellan sekvenser där du har tid att tänka och begrunda hemska beslut , till sekvenser där du man måste reagera på en sekund eller två (som vilket barn ska rädda ifrån att bli söndertuggad av en vandrande död).

Vad funkar inte?
Egentligen "bara" tekniken. Många spelare där ute som fått se sina savefiler korrupta  något jag personligen inte upplevde. Istället fick jag glädjen att se spelet hänga sig gång på gång på gång....
Spelade det på en MacBook Pro med Retina i Steams Big Screen läge med en Xboxkontroll. Gott om saker i den meningen som kan gå fel och samtliga gjorde det.
Krånglet med att få fart på det på Macen, spelet fryser alltid när man kör det via Big Screen läget och tar ut bilden via HDMI (alltså blev det till att spela det direkt på lilla 15" skärmen, något som inte var roligt) och handkontrollen..? Det står att spelet har full controller support. Något som stämmer så länge man rör kontrollen. Om man inte petar på stickorna varje minut så glömmer spelet bort att man styr det med handkontroll och ställer sig i mus/tangentbordsläge. Krångligt.
Pekaren som man använder för att leta runt är inte heller den så vacker. Stor och passar inte i övrig design. Den är dock något man vänjer sig vid, och ganska snabbt ser man den inte ens.

Så totalt?
Trots en del tekniska missar (som jag inte är ensam om och som tycks förpesta spelet oavsett om det är på PC eller XBOX, iOS eller PS3...) så är det ett fantastiskt spel som inte bör missas.
Det är inte riktigt lika mycket spel som andra Telltale Games (som Puzzle Agent), vare sig klurigt eller svårt, och sannolikt tar du dig igenom spelet utan att se Game Over en endaste gång, men det är ändå en väldigt trevlig upplevelse.
Hade Spelpojken fått sin sparfil förstörd hade jag kanske inte varit så här positiv men jag kan inte bedöma spelet ifrån något som jag inte upplevt.

Och ja...  Spelpojken grät...

Årets första femma :) Härligt!

[FEM]

Posted
AuthorRico Melchert