Ännu en vecka har kommit till sitt slut och det är dags att sammanfatta.
Mycket träning har det blivit så det har varit tight att få in tid till att spela, men ytterligare något kilo fett har lämnat kroppen och ytterligare ett spel är klarat så jag ska inte klaga.
Innan jag dyker ner och skriver några rader om veckans spel så tänkte jag bara nämna lite andra spel som spelas parallellt som som närmar sig sina slutpunkter (eller gränsen för vad man orkar spela).
Besökte häromkvällen min älskade vän Vronk för lite rostfest och lite brädspel. Efter att kvällen var slut så visade hon sen senaste addiction. Det lilla match-3 juvelen som går under namnet Candy Crush. Spelet går att spela på Facebook och på sitt Android/iOS device och är egentligen som vilket match-3 spel som helst (tänk Bewjewled) fast med lite mer uppdragsbaserad känsla.
Roligt i korta omgångar men inte ett freemiumspel som får mina pengar.

Efter att föra veckan ha skaffat ett Humble Bundle med sköna indiespel så har även Steam fått arbeta en del. Skaffade en XBOX kontroll och ställde in Big Screen mode och i veckan så har både Limbo och The Walking Dead fått spelats på TV'n. Det senare funkar bra men något buggigt. Konsollvarianten rekommenderas i första hand men det funkar. Men Limbo däremot. Oj vilken triumf. Trodde inte det kunde vara bättre än vad det är på 360n men jag hade fel. Tight och otroligt snyggt i sin höga upplösning.

Veckan slutades med införskaffandet av FTL som jag tillbringade ett par tre timmar med under dagen. Riktigt skoj fast lite slumpfaktorn är lite i högsta laget. Klart det är roligt med spel med utmaning men när man dör "i första rutan" tre gånger i rad så undrar man om inte spelet ändå är ute efter att straffa Spelpojken lite ändå.

På brädspelfronten så läser jag vidare reglerna till Mage Knight, förhoppningsvis så är jag klar till nästa vecka så man får testa det lite, Gothcon har skickat ut programmet inför Påsken och det ser trevligt ut även fall det som vanligt är lite tomt på just bra brädspelturneringar. Magicdelen har fått nya arrangörer och det märks tydligt.

Till sist. Oscars Nomineringarna kom ut i Torsdags och sedan dess har det varit full rulle med att planera in vilka filmer man hinner se på vita duken/hyra/köpa. Ser ut att vara ca 35 filmer som ska ses innan 24 Februari, något av ett all time low, då det vanligtvis är ca 60-70 filmer nominerade. 
Skönt tycker spelpojken som har några lite längre spel som kommer framåt slutet på månaden (Ni-No Kuni) och så fortsatt träning.

Allt för den här veckan vänner.
Nu blir det några ord om veckans spel, nämligen...

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U

Som jag hintade om förra veckan så var det ett till Mario spel som spelades och den här gången är det dags för ett klassiskt 2D plattformsmario och detta på Nintendos nya hemmakonsoll Wii U.

Har spelat det till och från sedan releasen för två månader sedan men inte lagt någon större energi på att besegra Bowser. Mest flummat omkring och njutit av Mario i HD och testat dom nya utmaningslägena. Men så det här veckan var det dags att lägga lite mer fokus på målgång, (många andra Wii U spel som längtar efter att få lite uppmärksamhet).

Jag har spelat spelet båda i sitt ensamspelarläge men också spelat en hel del med flera spelare och det är just i det läget som jag klarat spelet.

Så vad funkar?
Det mesta. Allt ifrån hur fantastisk Mario ser ut i den upplösning som vi nu tar för givet till bandesign och svårighet. Allt bara stämmer.
Kontrollen är så tight som man önskar att och borta är den "flytande" känslan som tyvärr gjort sig så framträdande på övriga spel i "New" serien.
Lagom långt och med massor med bonus-prövningar att sätta tänderna när man klarat spelet är kanske gått bet på något svår bana.
Tvingas jag välja något specifikt så är det ändå utseende på spelet och bonusprövningarna som får vara det som är just extra bra.

Vad funkar inte?
Med ett så här bra spel blir det nästan löjligt att peta på smådetaljer men det finns lite saker som hade kunnat vara trevligare.
Till och börja med så finns det en liten luftpiruett man kan göra som gör att man förlänger hoppen något. En trevlig manöver som är nödvändig för att ta många av spelet Star Coins som det finns tre av på varje bana. Men istället för att låta spelaren trycka på B-knappen så måste man skaka kontrollen. (Med Wii-moten).
Spelar man med Gamepaden är det inga problem för då kan man använda L eller R, men det går inte att använda Gamepaden i flerspelarläget (annat än att sätta ut små plattformar för dom övriga spelarna att stå på). Att man inte heller kan använda Classic Controllern till Wii eller den nya Pro Controllern är även det missar som känns underliga.
Flerspelarläget är bra men det märks tydligt att banorna är designade för en spelare, och några banor som är specifikt gjorta för co-op skulle inte vara fel. Download?
Till sist så har jag stört mig på power-upsen som man kan plocka upp på kartan. När man har ett fullt inventory så frågar spelet vilken power-up man vill slänga, istället för att låta spelaren använda något... petites jag vet men.. ja.
Så. Största svaghet?
Dåliga möjligheter till alternativ kontrollmetoder.

Så. På det hela taget?

Ett fantastiskt nytt spel i Mario familjen.
Bjuder egentligen inte på något nytt och men använder ändå mycket av det nya med Wii U (Gamepaden/Miiverse), allra helst skulle jag se ett nytt 3D Mario men tills dess så finns det mycket här att göra.
Och Mario i HD?!? Säger väll allt egentligen.

Toppenspel att börja sin Wii U samling med.


[FYRA]

Posted
AuthorRico Melchert